
میزگرد : برای منافع کوتاهمدت، به همدیگر آسیب نزنیم!
میزگردی با حضور دکتر محمد چابک، دکتر احمد قیطاقی، دکتر راشکی و محمد نصری درباره ویژگیهای مدیکال مارکتینگ

جمیلی: جناب آقای دکتر چابک، ممنونم که از شیراز تشریف آوردید. بحث پنل امروز، بازاریابی مدیکال توریسم است. شما یکی از بیمارستانهای مطرح جنوب ایران را دارید که بازار عظیم کشورهای حوزۀ خلیج فارس را هدف قرار داده است. مهمترین نیاز بازاریابی بیمارستانها چیست و چه کسی میتواند آن را برطرف کند؟
آقای دکتر چابک: آیا میخواهید بدانید در بیمارستان اردیبهشت چه مشکل و نیازی داریم؟
جمیلی: نه، به شکل کلی، مهمترین نیاز بیمارستانهای ایران که دارای بخش IPD هستند در حوزۀ بازاریابی و گردشگری سلامت چیست و الآن چطور برطرف میشود؟
آقای دکتر چابک: بیمارستان بیشتر در ارتباط با مسائل مدیکال و درمانی است. کیفیت درمان دغدغۀ اصلی ماست. الآن هنوز از کشورهای مجاور عدهای تمایل دارند به اینجا بیایند؛ یعنی داخل بیمارستان کارها نسبتاً درست انجام میشود. تخصص بیمارستان، بازاریابی گردشگری سلامت نیست بلکه ارائۀ خدمات سلامت است. گردشگری یک حوزۀ عظیم به حساب میآید و سلامت نیز مشکلات عدیدۀ خاص خود را دارد. وقتی این دو با هم جمع شود، مشکلشان دو برابر نمیشود بلکه به صورت تصاعد هندسی بالا میرود و چهار برابر میشود. مسائل مربوط به بیمارستانها را خودمان میتوانیم حل و فصل کنیم ولی از حیث مسائل خارج از بیمارستان دغدغه و تشویش داریم. بازاریابی در تخصص ما نیست ولی صادقانه میگویم که از روی ناچاری به سمت آن میرویم. معتقدم این کار باید توسط شرکتهایی صورت گیرد که به صورت علمی روی موضوع کار میکنند.
وی افزود: علیرغم این که با فرمایشهای آقای دکتر موافقم، یک اختلاف نظر در ارتباط با سپردن بخش IPD به سرمایهگذار بیرونی داریم. همان طور که عرض کردم کارهای بیرونی و بازاریابی را باید کس دیگری انجام دهد، با وارد شدن بیرونیها به داخل بیمارستان نیز موافق نیستم. آقای دکتر چون خودشان توانستهاند در این بخش موفق باشند دید مثبتی دارند ولی از دید من که مدیرعامل یک بیمارستان هستم؛ اگر کار را به بیرونیها بسپاریم مشکلاتی پیش میآید. ما میخواهیم یک جادۀ روان و صاف بسازیم؛ پس نباید داخلش دستانداز درست کنیم. باز هم به حرف دکتر جهانگیری بر میگردم. به جای این که شخص دیگری را وارد کنیم و دست انداز جدیدی در جاده به وجود آوریم، مدیران عامل بیمارستانهایی که میخواهند وارد این حیطه شوند باید همّ و غمّ بیشتری را روی بخش IPD بگذارند، نه این که آن بخش را تحویل کس دیگری بدهند.
